7.10.2015
The International Institute for Democracy and Electoral Assistance (IDEA)၏ ျမန္မာႏုိင္ငံ႐ံုး အႀကီးတန္းအရာရွိ Mr.Jorge Valladares ႏွင့္ မဇၩိမတို႔ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းမႈတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ အလြန္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးသည္ မ်က္ေျချပတ္မရဘဲ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္သြားရန္ လိုသည္ဟု ေျပာဆိုခဲ့သည္။
ဒီမိုကေရစီအေရးအတြက္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္း အကူအညီေပးေနသည့္ IDEA ၏ အႀကီးတန္း အရာရွိကို မဇၩိမ ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီအေရး ေျပာင္းလဲရာတြင္ လိုအပ္ခ်က္မ်ား၊ လာမည္ ေရြးေကာက္ပြဲအေပၚအျမင္၊ ဘာသာေရး ႏုိင္ငံေရး ဆက္ႏႊယ္လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ေမးျမန္းထားျခင္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ဒီမိုကေရစီလမ္းေၾကာင္းေပၚမွာ ေရာက္ေနၿပီလို႔ ထင္သလား။
ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းတဲ့ ခရီးတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ လပုိင္းေတြကမွ ဒီမိုကေရစီကို စဖို႔ လုပ္ခဲ့တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဟိုးအရင္ကတည္းက စခဲ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္ အေျပာင္းအလဲ ကာလအတြက္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ျပတ္ျပတ္သား ခ်မွတ္ရမယ့္ ကာလကို တစ္ျဖည္းျဖည္း နီးကပ္လာပါၿပီ။ ႏို၀င္ဘာ ၈ ရက္နဲ႔ အဲဒီေနာက္ပိုင္း ကာလေတြဟာ အေရးႀကီးတဲ့ အခ်ိန္ေတြပါ။ ေရြးေကာက္ပြဲက လြတ္လပ္မွ်တမႈ ရွိသည္မျဖစ္ေစ၊ မရွိသည္ျဖစ္ေစ ဆံုးခန္းတိုင္တဲ့အထိ လုပ္ေဆာင္သြားရမွာပါ။
ရလဒ္တစ္ခုထြက္ ေပၚလာတဲ့အခ်ိန္ မေရာက္ေသးခင္ ရပ္နားပစ္လို႔ မျဖစ္ပါဘူး။ အေျပာင္းအလဲကေန ဘာေတြ အားနည္းခ်က္ေတြ ျဖစ္လာမလဲ၊ ဘာေတြ ပိုေကာင္းလာမလဲ ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ အေတြ႔အႀကံဳအရ ဆိုရင္ေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ အေျပာင္းအလဲတစ္ခုရဲ႕ ခရီးဆံုး မဟုတ္ပါဘူး။ ေရရွည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ တစ္ခုရဲ႕ ခရီးအစသာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီအေရးႀကီးဆံုး အစိတ္အပိုင္းကို မ်က္ေျချပတ္ထားလို႔ မရသလို ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ ကာလဟာလည္း ဘာျဖစ္မလဲ ဆိုတာလဲ ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ လိုပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ဒီမိုကေရ စီကူးေျပာင္းေရးျဖစ္စဥ္မွာ အျခားႏုိင္ငံေတြနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ရင္ မတူညီတဲ့ သမုိင္းေၾကာင္း ရွိပါတယ္။ ဘယ္လိုႏုိင္ငံမ်ဳိးနဲ႔ ဆင္တူမလဲ။
ကၽြန္ေတာ္ေတြးမိတဲ့ အေၾကာင္းအရာ ေတြထဲမွ လက္ရွိအေျခအေနနဲ႔ စစ္တပ္ရ႕ဲ အခန္းက႑ ပါ၀င္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က လက္တင္အေမရိကက ျဖစ္လို႔ ခ်ီလီ၊ အာဂ်င္တီးနားတို႔ အေၾကာင္းနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ပါမယ္။ လက္တင္ အေမရိကႏုိင္ငံအမ်ားစုဟာ ၁၉၈၀ ျပည့္ႏွစ္ ကာလေလာက္အထိ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ေတြကို ႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရ ဖူးပါတယ္။ ျမန္မာမွာ ဆိုရင္လည္း အင္ဒိုနီးရွားနဲ႔ အျခားႏုိင္ငံ အခ်ိဳ႕ေတြကို ၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။
စစ္အာဏာရွင္စနစ္နဲ႔ စစ္ဘက္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ကေန ဒီမိုကေရစီကို ကူးေျပာင္းေရးဟာ အလြန္ပဲ ႐ႈပ္ေထြးပါတယ္။ အေရးႀကီးတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်မႈေတြမွာ စစ္တပ္က အဓိက ပါ၀င္ေနတယ္။ အစိုးရနဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ရတဲ့ အတုိက္အခံေတြအေနနဲ႔ အခက္အခဲေတြ ပိုၿပီးႀကံဳေတြ႔ ရပါတယ္။ အေသးစိတ္ ေျပာျပဖို႔ခက္ေပမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲ လြန္ကာလမွာ ခင္ဗ်ားတို႔ကိုယ္တုိင္ ျမင္ေတြ႔ ရမွာျဖစ္သလို ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲဟာလည္း ဆက္ႏႊယ္ေနပါတယ္။ စစ္တပ္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔ေတြပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အတိုက္အခံ ပါတီေတြပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အေျခအေနသစ္ ေတြေအာက္မွာ ပံုစံအသစ္ေတြနဲ႔ ရင္ဆုိင္ေျဖရွင္းရမွာပါ။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ ျဖစ္စဥ္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အဖြဲ႔အစည္းအေနနဲ႔ နည္းပညာပိုင္း ဆိုင္ရာ ပံ့ပိုးမႈေတြ ေပးေနပါတယ္။ ႏုိင္ငံေရး အကူအညီေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေတာ့ ႏုိင္ငံေရး အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ အရပ္ဖက္ အဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ ျပည္သူေတြကို ကူညီေပးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာျပည္သူေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံထဲက အျခားအဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ အေပၚမွာပဲ မူတည္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ IDEA အဖြဲ႔အေနနဲ႔ ျမန္မာျပည္သူေတြအေနနဲ႔ သူတို႔အနာဂတ္ကို သူတို႔ ေရြးခ်ယ္ႏုိင္ေအာင္ ကူညီေပးပါတယ္။
အတိတ္ကို ျပန္သြားဖို႔မဟုတ္ဘဲ အနာဂတ္အတြက္ ဘယ္လိုေဆာင္ရြက္ဖို႔ဆိုတာ ကူညီေပးပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံကို အျခားႏုိင္ငံ တစ္ခုခုနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ျပပါလို႔ ခင္ဗ်ားက ေမးလာရင္ စစ္တပ္ရဲ႕ အခန္းက႑၊ ျပည္တြင္း မတည္ၿငိမ္မႈနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အျခားႏုိင္ငံေတြနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ရင္ သိႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ျပႆနာေတြ အားလံုးအတြက္ အေျဖကေတာ့ လြယ္လြယ္ကူကူ မရႏုိင္ပါဘူး။ ဒီအခက္အခဲေတြကို ေက်ာ္လႊားဖို႔ အခ်ိန္ေတာ့ ယူရပါဦးမယ္။
မဲ႐ံုေတြမွာ ႏုိင္ငံတကာ ေစာင့္ၾကည့္ေရးအဖြဲ႔ေတြနဲ႔ အေထာက္အပံ့ေတြက လံုၿခံဳေရးအတြက္ လံုေလာက္မႈရွိၿပီလား။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေနနဲ႔ကေတာ့ လုပ္ေဆာင္ေနပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲကို ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာဖို႔ အဖြဲ႔ ၁၇ ဖြဲ႔ရွိပါတယ္။ သူတို႔အေနနဲ႔ မဲ႐ံုေတြမွာ ေစာင့္ၾကည့္သူ ၁၅၀၀၀ ေလာက္ ထားသြားမယ္လို႔ ခန္႔မွန္းထားၿပီး မဲ႐ံုေပါင္း ၄၃၀၀၀ ရွိမယ္ဆိုရင္ သံုးပံုတစ္ပံုေလာက္ ရွိပါတယ္။ ဒါဟာ ႏုိင္ငံတကာ စံႏႈန္းနဲ႔ ဆိုရင္ေတာ့ အေတာ္ပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ႏုိ္င္ငံတကာ ေလ့လာ ေစာင့္ၾကည့္သူ ၅၀၀ ေလာက္ ေမွ်ာ္လင့္တယ္။ သူတို႔က အေတြ႔အႀကံဳရွိေတာ့ တစ္ႏိုင္ငံလံုးကို ၿခံဳငံုၾကည့္ႏုိင္ၿပီး အေႏွာင္အဖြဲ႔ကင္းတဲ့ အေထာက္အထား ေတြလည္း ရႏုိ္င္မွာပါ။ သူတို႔အေနနဲ႔ လူဘယ္လုိခြဲၿပီး ေစာင့္ၾကည့္မလဲ။ ျငင္းခုန္ မႈ ျပႆနာေ တြျဖစ္လာရင္ ဘယ္လို ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းမလဲဆိုတာ အခုကတည္းက ျပင္ဆင္ေနၾကပါၿပီ။
သူတို႔အေနနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲကို ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး ဘာေတြဘယ္လို ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို အာဏာပိုင္ေတြကို တင္ျပႏုိင္မွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲကို ေကာင္းေကာင္း ေစာင့္ၾကည့္ႏုိင္မယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ယူဆပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ကလည္း အေတြ႔အႀကံဳရွိတဲ့ အာဆီယံႏုိင္ငံက ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ေရး သမားေတြကိုလည္း ဖိတ္ေခၚ ထားတယ္လို႔ သိရပါတယ္။
သံ႐ံုးေတြလို အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ အီးယူ အဖြဲ႔၀င္ ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ သံ႐ံုးေတြကလည္း ေစာင့္ၾကည့္ေရး အတြက္ အေကာင္းဆံုး လုပ္ေဆာင္ေနပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဘယ္လို လုပ္သြားမယ္ ဆိုတဲ့အေပၚမွာ အားလံုးက ေစာင့္ၾကည့္ေနၾကပါတယ္။
ေရြးေကာက္ပြဲ အႀကိဳကာလမွာ မဲဆႏၵရွင္ေတြကို ျခယ္လွယ္ ကစားမႈေတြ မရွိေအာင္ ဘာေတြလုပ္ရမလဲ။
ဥပမာဆိုပါေတာ့ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း တစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ စက္႐ံုပိုင္ရွင္ တစ္ေယာက္က လာဘ္ထိုးျခင္း (ဒါမွမဟုတ္) အျခားနည္းေတြနဲ႔ သူ႔အလုပ္သမားေတြကို သူတို႔ အလုပ္လုပ္ေနတဲ့ မဲဆႏၵနယ္မွာပဲ မဲေပးေစတာ မ်ိဳးေပါ့။ ဥပမာက မဲဆႏၵရွင္ စာရင္းနဲ႔ မဲဆႏၵရွင္ စာရင္းကို ဘယ္လို ေျပာင္းလဲမလဲဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္တယ္။ မဲစာရင္း ေဖာ္ျပမႈကာလဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ တနဂၤေႏြေန႔က ၿပီးသြားခဲ့ၿပီ။ က်ေနာ္နားလည္တာက ဒါဟာ တကယ့္ကို အားထုတ္မႈႀကီးတစ္ခုပါပဲ။
ႏိုင္ငံအတြင္းမွာရွိတဲ့ ေက်းရြာေတြ၊ ရပ္ကြက္ေတြအထိ ေနရာေပါင္း ၁၇၀၀၀မွာ မဲစာရင္းကို အနည္းနဲ႔ အမ်ား ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ PACE ရဲ႕ အစီရင္ခံစာကို က်ေနာ္ ဖတ္ေနခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအထဲမွာ သူတို႔က ျဖစ္ပ်က္သမွ်ကို စနစ္တက် ေလ့လာဆန္းစစ္ ခဲ့တယ္လို႔ သူတို႔က ထင္ေနတယ္။ မဲစာရင္း ျပင္ဆင္တဲ့ေနရာမွာ International IDEA မပါဘူး ဆိုေပမယ့္လည္း က်ေနာ္တုိ႔ မဲဆႏၵရွင္ ပညာေပးေရးကို အာ႐ံုစိုက္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၿပီး ဒါေတြအားလံုးကို လႊြမ္းၿခံဳႏိုင္ေလာက္ေအာင္ လံုလံုေလာက္ေလာက္ သန္မာအားေကာင္းတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို စုစည္းႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့ အိုင္တီ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕ ထူေထာင္ဖို႔ကိုလည္း အာ႐ံုစိုက္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။
ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္က ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းရဲ႕ အေထာက္အပံ့နဲ႔ မတူျခားနားတဲ့ ျပည္သူလူထုေတြ ျဖည့္သြင္းႏိုင္ဖို႔အတြက္ မတူျခားနားတဲ့ပံုစံ သန္း၃၀ကို ႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ႀကိဳးစားမႈတစ္ခုကေတာ့ ႏိုင္ငံသားေတြကိုယ္တိုင္ ပါ၀င္ပတ္သက္လာဖို႔ပါ။ International IDEA က ျပည္သူထူထုေတြကို ေခၚၿပီး ႏိုင္ငံပိုင္ ႐ုပ္သံမွာ ဘာသာစကား ၈မ်ိဳးနဲ႔ ထုတ္လႊင့္ေနခဲ့တဲ့ ေရဒီယို အစီအစဥ္ေတြမွာ ပါ၀င္လာေစဖို႔ ႀကိဳးစားမႈေတြကို ေထာက္ခံခဲ့ပါတယ္။
PACEရဲ႕ အစီရင္ခံစာကို ဖတ္ၿပီး က်ေနာ္စဥ္းစားမိတာက လူေတြကို စစ္ေဆးဖို႔ တိုက္တြန္း အားေပးေနတဲ့ ႀကိဳးစားမႈနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ရင္ လူထုေတြ အမွန္တကယ္ မဲစာရင္း သြားေရာက္ စစ္ေဆးၾကည့္႐ႈတဲ့ႏႈန္းက နိမ့္ေနေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ၁၄ရက္ စစ္ေဆးမႈကာလမွာ မဲစာရင္း အခ်က္အလက္ေတြ တိုးတက္လာခဲ့တယ္ ဆိုရင္ေတာင္မွ စာရင္းမွာပါ၀င္တဲ့ မဲဆႏၵရွင္ အေရအတြက္ အေနနဲ႔ပဲ နီးစပ္မႈရွိမယ္။ အနည္းႏွင့္အမ်ား ထည့္သြင္း စဥ္းစားရတဲ့ ၁၈ႏွစ္ (သို႔မဟုတ္) ၁၈ႏွစ္ႏွင့္အထက္ လူဦးေရ ခန္႔မွန္းခ်က္ေတြကို လူကို ေရတြက္ျခင္းမွ်သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အခ်က္အလက္အၫႊန္းျဖစ္တဲ့ သန္းေခါင္စာရင္း အေပၚမွာသာ အေျခခံထား ရပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ မဲစာရင္း ဆိုတာကေတာ့ လူကို ေရတြက္႐ံုမွ်သာ မဟုတ္ဘဲ ခြဲျခား သတ္မွတ္ျခင္းလည္း ပါ၀င္တာေၾကာင့္ ပိုၿပီးႀကီးမားပါတယ္။ မဲစာရင္း အရည္အေသြး တိုးတက္ ေကာင္းမြန္လာဖို႔ဆိုရင္ ပိုၿပီးေတာ့ေတာင္ အင္အား စိုက္ထုတ္ရမယ္လို႔ က်ေနာ္ နားလည္ထားပါတယ္။ မူလအရင္းျမစ္က လက္နဲ႔ေရးထားတဲ့ အိမ္ေထာင္စုစာရင္းနဲ႔ ဧည့္စာရင္းေတြ၊ အျခား စနစ္တက် စုထားတာ မဟုတ္တဲ့ စာရင္းအမ်ိဳးအစားေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အဆက္အစပ္အတြင္းမွာ မဲစာရင္းကို ျပဳစု ရတာပဲျဖစ္ပါတယ္။
မဲစာရင္းကို ေနာက္ဆံုးရ အခ်က္အလက္ေတြ ျဖည့္စြက္ ျပင္ဆင္ရတာကလည္း မနားမေန လုပ္ရတဲ့ ကာလပါပဲ။ ဒါေပမယ့္လည္း က်ေနာ္က ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံက လာတယ္။ ပီ႐ူးက လာတယ္။ မဲဆႏၵရွင္စာရင္းက ၿပီးခဲ့တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲ တုန္းကအတိုင္းပဲ ရွိေနတယ္ဆိုပါေတာ့။ လူတိုင္းက မိမိတို႔ေနရပ္မွာ မရွိေတာ့ဘူးဆိုေတာ့ မဲကစားမႈ လိမ္လည္မႈ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ မဲစာရင္းရဲ႕ အရည္အေသြး တိုးတက္လာဖို႔ က်ေနာ္တို႔အားလံုးက အစြမ္းကုန္ႀကိဳးစားဖို႔ လိုအပ္လာပါတယ္။ ဒါက သကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ တုန္းက ျဖစ္ရပ္ပါ။ အခု ၁၅ႏွစ္ၾကာ လာၿပီးတဲ့အခါမွာလည္း တစ္ေယာက္ေယာက္က ေျပာင္းေရႊ႕သြားၿပီးတဲ့အခါမွ မဲစာရင္းကို ျဖည့္စြက္ျပင္ဆင္ႏိုင္တာဆိုေတာ့ အမွားအယြင္းတစ္ခ်ိဳ႕ေတာ့ ရွိေနတုန္းပါပဲ။
ဒါေပမယ့္ ဒီလိုအားထုတ္မႈက ရလာတဲ့ အဓိက သခၤန္းစာကေတာ့ မဲစာရင္းၿပီးသြားတဲ့အခါမွာ က်ေနာ္တုိ႔ အမ်ားႀကီး လုပ္ခဲ့ၿပီး၊ သမိုင္းမွာ ပထမဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္ လူ ၃၃သန္းရဲ႕ သတင္း အခ်က္အလက္ ေဒတာေဘစ္ရွိလာလို႔ အမ်ားႀကီးလည္း တိုးတက္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္နဲ႔ မဲစာရင္းကို ကိုယ္တိုင္လာေရာက္ ထည့္သြင္းၾကတဲ့ မဲဆႏၵရွင္ ျပည္သူေတြအတြက္ ႀကီးမားတဲ့ ေအာင္ျမင္မႈ တစ္ခုပါပဲ။
ဒါေပမယ့္ ဒီအားထုတ္မႈကို မရပ္တန္႔သင့္ပါဘူး။ ဒီမွတ္တမ္းမွတ္ရာ အခ်က္အလက္ေတြကို က်န္တဲ့ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ ကာလအတြက္လည္း အသံုးခ်သင့္ၿပီး၊ ေရြးေကာက္ပြဲေတြ အတြက္ခ်ည္း မဟုတ္ဘဲ ေခတ္မီတဲ့ မဲဆႏၵစာရင္း ရွိထားဖို႔ ပံုမွန္ ျဖည့္စြက္ ျပင္ဆင္တာေတြ အာ႐ံုစိုက္ လုပ္ေဆာင္ သြားသင့္ပါတယ္။
မ.ဘ.သလို အစိုးရမဟုတ္တဲ့ အုပ္စုေတြက လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး စည္း႐ံုးလႈံ႔ေဆာ္မႈေတြေပၚ အေျခခံၿပီး မဲဆႏၵရွင္ေတြရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြကို ၾသဇာသံုး ျခယ္လွယ္ျခင္းမရွိေအာင္ အစိုးရက ဘာေတြ လုပ္ေပးႏိုင္သလဲ။
အျပင္လူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ က်ေနာ့္အျမင္ကို ေျပာရရင္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမွာကိုက ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဘာသာေရးကို ျပတ္ျပတ္သားသား ပိုင္းျခားထားၿပီးသားပါ။ ဥပေဒအျမင္နဲ႔ ၾကည့္ရင္ တာ၀န္ ၀တၱရားအမ်ားစုဟာ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြနဲ႔ ပါတီေတြကို ရည္ၫႊန္းပါတယ္။ ပါတီေတြ ဘာသာေရး ေနရာေတြသြားတာ၊ ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ေတြ စကားေတြ ေျပာတာ၊ ဘာသာေရး အဖြဲ႕အစည္းေတြဆီက ေထာက္ပံ့ေငြယူတာေတြကို တားျမစ္ထားတာေတြ ရွိပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရး နယ္ပယ္ျပင္ပကလူေတြ ေရြးေကာက္ပြဲ မဲဆြယ္လႈပ္ရွားမႈေတြမွာ ၾကား၀င္ စြက္ဖက္ဖို႔ ႀကိဳးစားတာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ဖြဲ႕စည္းပံု ဥပေဒမူေဘာင္ေတြက တင္းက်ပ္ထားျခင္း ရွိမရွိဆိုတာ က်ေနာ္ အေသအခ်ာ မသိပါဘူး။ ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္က သူတို႔ ရွိေနရမယ့္ ေနရာကို အခုိင္အမာ ေျပာရေတာ့မယ့္ အခ်ိန္ ေရာက္လာလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္သိေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ဘာသာေရးမွ ပိုင္းကန္႔ခြဲျခားၿပီး ႏိုင္ငံေရးကို ႏိုင္ငံေရးအေနနဲ႔ပဲ ရွိေစခ်င္တဲ့ အခ်က္ကို ပါတီေတြက ပိုပိုၿပီး ရပ္ခံကာကြယ္ လာေနၾကတာကို ေတြ႕လာေနရပါတယ္။
ပြင့္လင္းတဲ့ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ တစ္ရပ္ ေပၚထြန္းလာဖို႔ အတြက္ခ်ည္းမဟုတ္ဘဲ တိုင္းျပည္ကို ဆင္းရဲတြင္းထဲက ဆြဲထုတ္ၿပီး၊ အလုပ္အခြင့္အလမ္းေတြ ဘယ္လိုဖန္တီးေပးရမယ့္ အေရးႀကီးတဲ့ ျပႆနာေတြကို ရင္ဆိုင္ေနရလို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ ၀ိေသသလကၡဏာ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းျဖစ္တဲ့ အျခား ျပႆနာေတြအေပၚ အာရံုက် ေရာက္ေနတာဟာ မျဖစ္သင့္တဲ့ အေျခအေနမွာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဘာသာေရးကို ဘယ္ေရြ႕ဘယ္မွ်၊ ဘယ္ေလာက္အထိ ပိုင္းျခားခြဲကန္႔ ထားလိုတယ္ ဆိုတာကေတာ့ ျမန္မာအာဏာပိုင္ေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ ဆံုးျဖတ္ရမယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။
က်ေနာ္ ဖတ္မိသိရွိထားသေလာက္ ႏိုင္ငံေရးပါတီအခ်ိဳ႕ဟာ ႏိုင္ငံပိုင္ မီဒီယာကို အသံုးခ်ၿပီး ဒီအခ်က္ကို ေထာက္ျပဖုိ႔ ႀကိဳးစားေနတယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ မဲဆြယ္ပြဲေတြမွာ ဘယ္ႏိုင္ငံေရး သမားကမွ ဘာသာေရး၊ လူမိ်ဳးေရး ျပႆနာေတြကို ထည့္သြင္းေျပာဆိုတာမ်ိဳး ျမင္လည္းမျမင္၊ ၾကားလည္း မၾကားဖူးပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ့္အထင္ ေျပာရရင္ ဒါက မဲဆြဲပြဲ အျပင္ပမွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတယ္ ဆိုေပမယ့္လည္း ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းေတြ မဲဆြယ္တရားေဟာတဲ့ ပံုစံကို ထိခိုက္ေကာင္း ထိခိုက္ႏိုင္ပါတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ မဲဆြယ္ကာလအတြင္းမွာ ဒီလိုအာ႐ံုတိမ္းပါးေစတဲ့ အားထုတ္မႈေတြ ရပ္တန္႔ ရမွာျဖစ္သလို၊ ပါတီေတြ ကိုယ္တိုင္ကလည္း အတူတကြလက္တြဲၿပီး လူတစ္စုတစ္ဖြဲ႕ရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို ေဖာ္ေဆာင္မယ့္အရာနဲ႔ အလုပ္အကိုင္၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး ေျပာင္းလဲမႈလို အမ်ားစု ျပည္သူလူထုရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို ေဖာ္ေဆာင္မယ့္အရာေတြကို ခြဲျခားျပႏိုင္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ရပါတယ္။
ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ဟာ ေနာက္၅ႏွစ္မွာ သူ႔ကိုယ္သူ တိုးတက္ လာေစဖို႔အတြက္ ဒီအေတြ႕အႀကံဳကေနၿပီး အမ်ားႀကီး သင္ယူခဲ့ၿပီးၿပီလား။
ျမင္ခဲ့ရၿပီးၿပီလို႔ပဲ ေျပာရမွာပါ။ ဒီႏိုင္ငံမွာ ေနထိုင္ခဲ့ရတဲ့ တိုေတာင္းတဲ့ အခ်ိန္ကေလးအတြင္းမွာ အတိတ္က ေရြးေကာက္ပြဲေတြကို က်ေနာ္သိခဲ့သမွ် ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ရဲ႕ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ အဆင့္ဟာ မွန္မွန္ႀကီး တိုးတက္ေနပါတယ္။ ဒီေရြးေကာက္ပြဲေတြကို အလားတူအတုိင္း က်င္းပသြားမယ္ဆိုရင္၊ တိုးတက္မႈတခ်ိဳ႕နဲ႔အတူ ေကာ္မရွင္အေပၚ လူထု ယုံၾကည္မႈ တိုးလာတာ ကို ျမင္ေတြ႕ရဖြယ္ရွိေနၿပီး လူထုေတြက ယံုၾကည္ႏိုင္တဲ့ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြ ရွိလာတာဟာ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ အေျပာင္းအလဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ႏွစ္မွာ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကို ဘယ္သူလုပ္မွာလဲ။
အာဂ်င္ဒါတစ္စံုတစ္ရာမရွိဘဲ ပါလာတဲ့ ပါတီေတြလည္း ရွိလာမွာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ျပည္ေထာင္ စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ကေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ အေတြ႕အႀကံဳအေပၚမွာ အေျခခံတဲ့ အဆိုျပဳခ်က္ေတြကို စားပြဲ၀ိုင္းဆီ ေဆာင္က်ဥ္းလာဖို႔ သူတို႔ရဲ႕ စြမ္းရည္နဲ႔ ယံုၾကည္မႈကို ႀကီးထြားေစခဲ့တယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။ ေကာ္မရွင္ရဲ႕ ေကာ္မရွင္နာေတြဟာ လုပ္ငန္း တာ၀န္အေပၚ စြဲၿမဲတဲ့ သႏၷိဌာန္ကို ျပသခဲ့ၿပီျဖစ္ၿပီး သူတို႔ရဲ႕ အေတြ႕အႀကံဳေတြကို အနာဂတ္ ပိုမိုခိုင္မာ အားေကာင္းတဲ့ အင္စတီက်ဴးရွင္းတစ္ခု ထူေထာင္ရာမွာ အသံုးျပဳသြားမယ္လိုူ႔ ေမွ်ာ္လင့္ရပါတယ္။
Mizzima - News in Burmese
Home / အင္တာဗ်ဴး /
ႏိုင္ငံတကာ
/ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ ခရီးလမ္းဆံုးမဟုတ္ ေျပာင္းလဲေရးအတြက္ ခရီးအစလို႔ IDEA ဆို
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Subscribe to:
Post Comments
(
Atom
)
0 comments:
Post a Comment