တံုဂရဆီရေသ့၄ပါးႏွင့္ ေႏွာင္တံုကန္သမိုင္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္
ဖယားကာဟမ္(Pa Ya Ka Ham) ေဂါပါလမင္း ဒမၼိလပ္(Dam Me Larp) ေခၚ က်ိဳင္းတံုျမိဳ့မွထြက္ခြါ သြားျပီးေနာက္ ႏွစ္မ်ားမၾကာမီ ခုႏွစ္ရက္ ခုႏွစ္ည ပတ္လံုး မိုးသည္ထန္စြာ ရြာသြန္းမူေၾကင့္ ေတာေတာင္ မ်ား ျပိဳက်ကာ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား ပိတ္ဆို့သြားခဲ့ပါသည္။ သို့ျဖစ္ရာ ေရထြက္ေပါက္မ်ားမရွိေတာ့သျဖင့္ ဒမိၼလပ္ေခါ္ က်ိဳင္းတံုျမိဳ့သည္ ေရကန္ႀကီးသဖြယ္ ေရလြွမ္းမိုးျခင္းခံခဲ့ရေပသည္။
ေရမလြွမ္းနိုင္ေသာေနရာမ်ားမွာ (၁) တြမ္ဖူးလံု(Don Foo Long) ယခုလြယ္လံုေက်းရြာ(၂)ေဒါင္းဖါဆက္ (Dong Pa Sart) ယခု ဖကန္ေက်းရြာအနီးရွိ ကတ္ဖအုပ္စုတစ္ဝိုက္ (၃)ဆရီမိန္း (Sri Mong)ယခုစြမ္ဆရီ ကုန္းေျမ (၄)လြယ္မြန္တံု (Doi Mon Tung)ယခု ဓါတ္မြန္တံုေစတီေတာ္ တည္ေနရာ မိန္းလန္းေက်းရြာ အုပ္စု (၅)စြမ္ဆတ္(Zom Suk)ယခု စြမ္ဆတ္ကုန္း (၆)ယန္းဖဟင္(Yang Pha Hin)ယခုစြမ္မြန္းကုန္း (၇)စြမ္ဆန့္ (Zom Kham)ေစတီေတာ္ တည္ေနရာကုန္း တို့ျဖစ္ေပသည္။
က်ိဳင္းတံုသမိုင္းအရ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူျပီးႏွစ္ေပါင္း(၁၅၀)သို့မဟုတ္ သာသနာ သကၠရာဇ္ (၁၅၀)ႏွစ္ခန့္ တြင္ တရုတ္လူမ်ိဳး ဝမ္တီဖန္းမင္း(Wang De Fang) ၏သားျဖစ္ၾကေသာ ရေသ့ညီေႏွာင္ေလးပါးတို့သည္ ႏွစ္ကာလၾကာရွည္စြာ ကမၼဌာန္း တရားမ်ားကိုေန့စဥ္မျပတ္ ႀကိဳးစားအားထုတ္မူေၾကာင့္ ေလာကီစ်ာန္အဘိန္ညဏ္ ရခဲ့ၾကသည္။သိ့ျဖစ္ရာ ရေသ့ညီေႏွာင္တို့သည္ ဖခမည္းေတာ္ထံ ခြင့္ပန္၍ ေတာင္ဘက္ေဒသသို့ ခရီးထြက္ခြါလာရာ ေရွးဦးစြာ(ဆန္းထိုက္ေဖၚ) ေတာင္ေပၚ သို့ ၾကြေရာက္ေတာ္မုသည္။ဆန္းထိုက္ေဖါ္ ေတာင္ေပါ္တြင္ အႀကီးဆံုးရေသ့သည္ အေရွ့ဘက္အရပ္ရွိ နံ့သာနီပင္ကို အမွီျပဳ၍ တရားက်င့္သျဖင့္ နံ့သာနီပင္ကိုအေၾကာင္းျပဳျပီး စႏၵသိကၡတံု (တံုဂရဆီ)ဟူ၍ လည္းေကာင္း ဒုတိယရေသ့သည္ ေတာင္ဘက္အရပ္ရွိ ကမ္းပါးေက်ာက္ေတာက္ကို အမွီျပဳ၍တရား က်င့္ႀကံသည့္အတြက္ ကမ္းပါးေက်ာက္ကို အေၾကာင္းျပဳျပီး သုသာနရေသ့ ဟူ၍လည္းေကာင္း တတိယရေသ့ အေႏွာက္ဘက္ရွိ နံ့သာျဖဴပင္ကို အမွီျပဳ၍တရားက်င့္ ၾကံခဲ့သျဖင့္ ပဗာနရေသ့ ဟူ၍လည္းေကာင္း စတုတၲရေသ့သည္ ေျမာက္အရပ္ရွိ ဖလိကေက်ာက္ကုန္းကို အမွီျပဳ၍တရာက်င့္ႀကံ ခဲ့သျဖင့္ ဖလိကေက်ာက္ကုန္းကိုအေၾကာင္းျပဳျပီး ဖလိကရေသ့ဟူ၍လည္းေကာင္း အသီးသီးဘြဲ့အမည္ တြင္ၾကသည္။
ထိုအရပ္၌ရေသ့ညီေႏွာင္ေလးပါတို့သည္ သံုးႏွစ္သံုးမိုး ထပ္မံက်င့္ႀကံခဲ့ျပီးေႏွာက္ အာယဝီ(Ar Ra Wee)ေခါ္ က်ိဳင္းဟုန္(Keng Hoong)သို့ ၾကြေရာက္ကာ ထိုမွတဆင့္ ထမ့္ဖါရွဲန္(ပတၲျမားလိႈင္ဂူ) သို့ၾကြေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ထမ္ဖါရွဲန္မွတဆင့္ က်ယ္ဝန္းလွေသာ ဒမိၼလပ္(က်ိဳင္းတံု)ေရကန္ႀကီးသို့ ၾကြေရာက္လာကာ ေရမျမွဳပ္ေသာ တြမ္းဖူးလံု (လြယ္လံု)ေတာင္ေပါ္တြင္ ေခတၲအနားယူျပီးေႏွာက္ စြမ္ဆတ္ကုန္း ေပၚသို့ဆက္လက္ၾကြေရာက္ေတာ္ မူသည္။ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားသည္ ဘုရားျဖစ္ျပီး တစ္ဆယ့္ႏွစ္ဝါအရ မဟာသကၠရာဇ္ (၁၁၅)ခုႏွစ္တြင္စြမ္ဆတ္ကုန္းေတာ္ေပါ္သို့ၾကြေရာက္ျပီး ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ ထားခဲ့သည္ ၄င္းဗ်ာဒိတ္ေတာ္တြင္ ေျမာက္အရပ္မွ ၾကြေရာက္လာေသာ စႏၵသိကၶာတံု ေခါ္(တံုဂရဆီ) ရေသ့ညီေႏွာင္်လးပါးတို့ ဒမိၼလပ္ေရကန္ႀကီးကို တန္ခိုးအာနုေဘာ္ျဖင့္ ခန္းေျခာက္ေစတီး ျမိဳ့ရြာအျဖစ္ တည္ေထာင္လိမ့္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဗ်ာဒိတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ရေသ့ညီေႏွာင္တို့သည္ ထိုမွတစ္ဆင့္ ဆင္ပံုသဏၭာန္ရွိ ေတာင္ကုန္းေပါ္သို့ၾကြေရာက္ျပန္သည္။ထိုအခါ သုသာနအမည္တြင္ေသာ ဒုတိယရေသ့သည္ ဒမိၼလပ္ေရကန္ႀကီး ကိုဆည္လိုေသာ ဆႏၵရွိသျဖင့္ စြမ္ဆတ္ကုန္းေတာ္ေပၚ သို့ျပန္လည္ၾကြေရာက္ျပီး မိမိကိုင္ေဆာင္ေသာေတာက္ေဝွးကို အဓိ႒ာန္ျပဳ၍ ေရကန္ႀကီးကို ေတာင္ဘက္ အရပ္ သို့ ေဖါက္ခ်ခဲ့သည္။
တစ္ပတ္ခန့္ၾကာေသာအခါ ရေသ့ညီေႏွာင္ ေလးပါးတို့သည္ ေတာင္ဘက္အရပ္ရွိယိုးဒယားနယ္။ လြယ္အိုက္လုတ္နိုင္း(Doi Aik Look Nai)တြင္ သံုးႏွစ္ၾကာသြားေရာက္သီတင္းသံုးခဲ့ပါသည္။ တေန့ေသာအခါ လြန္စြာအံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းေသာ ထန္းပင္လံုးအရြယ္ပမာဏရွိ အလင္းေရာင္ သည္ ေကာက္းကင္သို့ျဖာထြက္သြားသည္ကို ေတြ့ျမင္လိုက္ရာ ရေသ့ညီေႏွာင္တို့သည္ အလင္းေရာင္ျဖာထြက္လာရာ သို့သြားေရာက္ၾကည့္ရႈ့ေသာ အခါ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓါတ္ေတာ္တစ္ဆူကို ဖူးေတြ့ရေလသည္။ ထိုအခါ ရေသ့ညီေႏွာ္ေလးပါးႏွင့္အတူ လိုက္ပါလာေသား က်ိဳင္းတံုခ်ိဳင့္ဝွမ္းမွရေသ့ ညီးတစ္ပါႏွင့္အတူ ရေသ့၅ပါးတို့သည္ စ်ာန္အဘိန္ညဏ္တန္ခိုးျဖင့္ ပင္လယ္သို့ၾကြေရာက္ကာ အလ်ွား(၅)လံခန့္ရွိေသာ(ဆုတိတ္)ခရုသင္းခြံ(၅)ခ်ပ္ ကို ေဆာက္ယူခဲ့ၾကသည္။ထို့ေႏွာက္ ဓါတ္ေတာ္ကို ခရုသင္းခြံ၄ခ်ပ္ျဖင့္ကာရံျပီး ၾကန္ခရုသင္း၁ခ်ပ္ျဖင့္ အုပ္မိုးကာ ေစတီတစ္ဆူအျဖစ္ တည္ထားခဲ့ၾကသည္။ ထို့ေႏွာက္အႀကီးဆံုးရေသ့ကို ကန္ေတာ့ျပီးေသာ္ ေဖါက္ခ်ခဲ့ေသားဒမိၼလပ္ ေရကန္ႀကီး ခန္း/မခန္းသိ လိုေသာေၾကာင့္ ေရကန္ႀကီးတည္ရွိရာအရပ္သို့ျပန္လည္ ၾကြေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ၎ေႏွာက္ မြန္တံုေတာင္ကုန္းေပၚတြင္ ခတၲနားေနျပီး ေရကန္ႀကီး သို့သြားေရာက္ၾကည့္ရႈေသာအခါ ေရ လံုးဝမခန္းဘဲ ေတာင္ဘက္ အရပ္သို အနည္းငယ္သာ စိမ့္ထြက္သြားသည္ကိုေတြ့ရေလသည္။ သို့ျဖစ္၍ ရွဲန္စင္း(Shen Zim)ဟူ၍ ယေန့ထက္တိုင္ေခါ္ေဝါ္ၾကပါသည္။''စင္း'' ဂံုရွမ္းဘာသာစကားအရ စိမ့္ထြက္သည္ဟု အဓိပၸါယ္ရပါသည္။
ထိုအခါအႀကီးဆံုးရေသ့ စႏၵသိကၡာတံု (တံုဂရဆီ)သည္ ပန့္မိန္းေစတီေတာ္ရွိရာအရပ္ သိၾကြေရာက္ျပီးေႏွာက္ အဓိ႒ာန္ကာ ဤဒမိၼလပ္ေရကန္ႀကီး ခန္းေျခာက္သြားပါက အလယ္တြင္ေရ ကန္ငယ္ေလး သဖြယ္က်န္ရွိေစရန္အဓိ႒ာန္ျပဳျပီးေျမာက္အရပ္သိေဖါက္ခ်ခဲ့သည္။ထို့ေႏွာက္ သီတင္းသံုးရာ ထမ့္ဖါရွဲန္ (ပတၲျမားလိႈင္ဂူ)သို့ ျပန္လည္ၾကြေရာက္ခဲ့သည္။ ခြန္ႏွစ္ ႏွစ္ ခြန္ႏွစ္လၾကာျမင့္ေသာ အခါ ေရကန္ႀကီး ခန္းေျခာက္သြားျပီး ေရကန္ငယ္ေလးသာ က်န္ရစ္ခဲ့သျဖင့္ ယခုတိုင္(ေႏွာင္တံု)ကန္ (Naung Tung)ဟု ေခၚေ၀ၚလာၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ေႏွာင္သည္ ရွမ္းဘသာစကားရ ကန္ျဖစ္ျပီး တံုသည္ တံုဂရဆီ ရေသ့ႀကီး၏အမည္ မွတံုကိုယူ၍ေႏွာင္တံုဟုေခါ္တြင္ျခင္းျဖစ္သည္ တိုငါးျပည္ျမိဳ့ရြာျဖစ္လာေသာ အခါတြင္းလည္း က်ိန္းတုန္ဟု ေခါ္တြင္လာၾကသည္ က်ိဳင္းေခၚ က်ိဳင္းသည္ ဂံုဘာသာစကားအရ ျမိဳ့ျဖစ္ျပီး တံုသည္ တံုဂရဆီ ရေသ့ႀကီးအမည္ အတိုကိုယူက မည့္ေခၚျခင္းျဖစ္ေပသည္ဝ ရေသ့ညီေႏွာက္ေလးပါး တို့သည္ ဒမိၼလပ္ ေရကန္ႀကီးခန္းေျခာက္ ျပီးေႏွာက္ တရုတ္ျပည္သို့ျပန္လည္ၾကြေရာက္ေတာ္ မူၾကျပီးေႏွာက္ မ်ားမၾကာမီ ယြန္းလူမ်ိဳး ဂံုရွမ္းလူမ်ိဳးႏွင့္ ''လြ''ေခါ္ လြယ္လူမ်ိဳးတို့သည္ ေရကန္ႀကီးရွိရာ ခ်ိဳင့္ဝွမ္းသို့ဆင္းသက္လာျပီး ျမိဳရြာတည္ေထာင္ခဲ့ရာ ယေန့ထက္တိုက္ေအာက္စည္ကားလ်က္ရွိေပသည္ဝ သမိုင္းအရ က်ိဳင္းတံုျမိဳ့သည္ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္းလဲးခဲ့ရာ ပထမ ဒမိၼလပ္ ေႏွာင္တဖန္ စႏၵာရကြမ္း တံုဂပူရိ ေခမရဌ္ က်ိဳင္းတံုဟူ၍ အမည္နာမအမ်ိဳးမ်ိဳးေခါ္တြင္ခဲ့ၾကေပသည္။
ကိုးကား :ေႏွာင္တံုကန္ႏွင့္တံုဂရဆီသမိုင္းေၾကာင္း
Kyaw Ye Myint Aung မွ ကူယူေဖာ္ျပေပးျခင္းျဖစ္သည္။
0 comments:
Post a Comment