** ထို႔ေၾကာင့္ ရွမ္းဟုေခၚသည္ **




ရွမ္းဆိုသည္မွာ သတၲိဗ်တိၱမ်ားျဖင့္ ၿပီးျပည့္စုုံတင္မက အုပ္ခ်ဳပ္တတ္ေသာ စြမ္းရည္မ်ားလည္းရွိၾကၿပီး ၿမိဳ႕ျပ လက္နက္ႏုုိင္ငံမ်ားကုုိ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ေထာင္ေက်ာ္ထဲက တည္ေထာင္ ေနထုုိင္လာခဲ့ၾကသည္။ အိုင္ေလာဝ္/ လံု/ ပါး/ လန္႔စဝ့္(နန္ေခ်ာင္)/ မိူင္းမဝ္ စသည့္ႏိုင္ငံမ်ား တည္ေထာင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေနထုုိင္ လာခဲ႔ၾကသည္ကို သမုုိင္းတြင္ေတြ႔ရသည္။ ရွမ္းလူမ်ဳိးတုုိ႔ ေနထိုင္ အေျခခ်ရာေဒသ ၿမိဳ႕ရြာမ်ား တည္ေထာင္ၾကပုုံမွာလည္း မန္/ နား/ ဖာ့/ တာ ဆုုိေသာ ေလးခ်က္ ေလးခ်က္ႏွင့္ျပည့္စံုေသာ ေနရာတြင္သာ အေျခခ် ေနထိုင္ေလ့ရွိၾကသည္။ မန္႔- ၿမိဳ႕ /ရြာ၊ နား-လယ္၊ ဖာ-ဆည္/ကန္၊ တာ-ဆိပ္ကမ္း စသည္တုုိ႔ျဖင့္ လယ္၊ ဆည္၊ ဆိပ္ကမ္းေကာင္းေသာ ေနရာမ်ားတြင္း ၿမိဳ႕ရြာမ်ားကုုိ အတည္တက် တည္ေထာင္ေနထုုိင္ၾကေသာ လူမ်ဳိးမ်ားျဖစ္သည္။

စာလံုးမ်ားကို စကၠဴေပၚတြင္ ပထမဆံုး ေရးႏိုင္ခဲ႔သည့္ လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ လက္တန္းကဗ်ာ သီခ်င္း လကၤာႀကီးမ်ားကို ရြတ္ဆိုႏိုင္သည္အထိ ဥာဏ္ပညာႀကီးမားခဲၾကသည္။ အဆိုအမိန္႔ စကားပံု ပံုျပင္ ဇာတ္လမ္းစသည္တို႔မွာ ကိုယ္ပိုင္ဟန္ ရွိသည္။ စကားေျပာဆိုရာဝယ္ ဝါက် စဥ္ရာ၌ စနစ္တက်ရွိသည္။ စကားလံုးစဥ္မႈမွာ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္လာသည္ ။ စကားျဖစ္ၿပီးေရာ မေျပာတတ္ၾကသည္မွာ တမူထူးျခားေပသည္။
ဥပမာ- ေရေႏြး၊ နမ့္ႏြတ္/ လမ့္လြတ္/ ဒမ့္ဒြတ္၊ ေရ (နာမ္)+ ပူေႏြးေသာ (နာမဝိေသသန)။ လက္ဆးေရ- နမ့္ဆုတ္မိုဝ္း/ လမ့္ဆုတ္မိုဝ္း/ ဒမ့္ဆုတ္မိုဝ္း နမ့္(နာမ္)+ေဆးသည္(ႀကိယာ)+လက္(နာမ္) လက္ေဆးေရ အထက္ပါ စာလံုးမ်ားကိုၾကည့္လွ်င္ ရွမ္းတို႔သည္ ျမင္ရာကို ဦးစြာဆိုတတ္သည္ကို ေတြ႕ရသည္ ။ "လက္ေဆးေရ" တြင္ ေရကို ဦးစြာျမင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရ(နမ့္)ဦးစြာလာသည္။ ေနာက္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကိုလာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေဆးသည္ (ဆုတ္)က ကပ္လိုက္သည္။ ထို႔ေနာက္ လုပ္ေဆာင္သည့္အရာ ကပ္လိုက္သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ လက္ (မိုဝ္း) မွာကပ္ပါလာရသည္။ ထို႔အျပင္ စကားလံုး ေရွ႕ေနာက္ခ်ိန္းလိုက္သည္ႏွင့္ နာမ္ ႏွင့္ ႀကိယာ ေျပာင္းလဲႏိုင္သည္ကို ေတြ႕ရသည္။

ဥပမာ- ၾကက္ဥကုုိ ရွမ္းလုုိခုုိင္ကုုိင္ ခိုင္က-ဥ၊ ကိုင္က-ၾကက္ ခိုင္ကိုင္ နဲ႔ ကိုင္ခိုင္ ကို ေလ့လာၾကည့္ပါ ။ ခိုင္ကိုင္= ၾကက္ဥ(နာမ္)၊ ကိုင္ခိုင္= ၾကက္ဥသည္(ႀကိယာ) တုုိ႔ကုုိေတြ႔ရသည္။

ရွမ္းလူမ်ဳိးတုု႔ိ၏ မ်ဳိးရုုိးစဥ္ဆက္ျဖစ္တဲ့ မိမ်ိဳးဘႏြယ္ နာမည္မ်ားကုုိ နားေထာင္လိုက္သည္ႏွင့္ ခြဲျခားႏိုင္သည္။ မိခင္ဖက္တြင္ မိခင္-မယ့္၊ အဖိုး-ပူႏိုင္း၊ အဖြား-ယာ့ႏိုင္း၊ ဦးႀကီး-လံုးစဝ္၊ ေဒၚႀကီး-ပါ့ပါ့၊ ဦးေလး-နာ့စဝ့္၊ ေဒၚေလး-မယ့္နာ့ တုုိ႔ျဖစ္ၿပီး။ ဖခင္ဖက္တြင္ ဖခင္-ေပါ့၊ ဘႀကီး-လံုးေအာက္/ေပါ့လံုး၊ ႀကီးေတာ္-ပါ့ေအာက္၊ ဘေလး-ေပါ့အြမ္/ေပါ့အာဝ္၊ အရီးေလး-မယ့္အား စသည္ျဖင့္တိက် ခုုိင္မာစြာရွိတဲ့ မိခင္ဖခင္ဖက္ ေဆြမ်ဳိးအမည္ မွည့္ေခၚပုုံကုုိလည္း ေတြ႔ရသည္။

သားသမီးနာမည္ေပးပုုံ စနစ္မွာလည္း ယေန႔တုုိင္ေအာင္ ခုုိင္မာစြာ သုုံးစြဲလွ်က္ရွိေပသည္။ သားေယာက္်ားေလး အမည္ေပးပံုတြင္

As for male;
အုုိက္/ စုုိင္း Ai ( က’၊; ) (eldest son),
ယီ Yee ( ယီ; ) (second son),
ဆန္ Hsam ( သ၊မ္ ) ( third son),
ဆုုိင္ Hsai ( သ’,) (fourth son),
ငုုိ႔ Ngo ( ငူ၀့္ ) (fifth son),
ႏူတ္ Nok ( ခေူဂ့္ ) (sixth son),
ႏူ Nu ( ခေူ ့) (secenth son),
ႏြဲ ႔ Noi ( ခေြ’႔ ) (eighth son),
လ့ာ Lah ( လဳ ့) (ninth son),
လင္း Lun ( လုုိခေ္း ) (youngest or last),
ကဲြယ္ Koi ( ဂြ’;) (youngest or Last). ျဖစ္ၾကသည္။

ဥပမာ - ပထမသား စုုိင္းယီေအာင္း၊ ဒုုတိယသား စုုိင္းဆမ္ေလာ၀္၊ အုုိက္ယီေအာင္၊ အုုိက္ဆမ္ေလာ၀္ စသည္ျဖင့္ မွည့္ေခၚၾကသည္။

သမီးမိန္းကေလးကုုိလည္း အထက္ပါ သားေယာက္က်ားနည္းတူ အစဥ္မွည့္ေခၚျပန္သည္။

As for Female
ယီ/ နန္း Ye ( ေယ; ) (eldest daughter),
အီ Ee ( ကီ, ) (second),
အမ္း Ahm ( က၊မ္; ) (third),
အုုိင္ Ei ( က’, ) (fourth),
အုုိ ့ O ( ကူ၀္; ) (fifth),
အုုတ္ Ok ( ကူဂ္ ) (sixth),
ေအ့တ္ Et ( ကိတ္ ) (seventh),
လိပ္ Laik ( လီဂ့္ ) (eighth),
လ့ာ Lah ( လဳ ့ေ ) (ninth),
လိန္း Lun ( လုုိခေ္း ) (youngest or last),
ကဲြယ္ Koi ( ဂြ’; ) ( youngest or last).

ဥပမာ- အိုက္စုုိင္း ဟုုဆိုလွ်င္သားႀကီးဟု သိႏိုင္ၿပီး နန္းကြဲယ္ ဆိုလွ်င္ အငယ္ဆံုးသမီးဟု မေမးပဲသိႏုုိင္သည္။

ဝတ္စားဆင္ယင္မႈလည္း ေရွးထုုံးလည္းမပယ္နဲ႔ ေစ်းသုုံးလည္းမလြယ္ ဆုုိသလုုိ လက္ဆင့္ကမ္းထိမ္းသိမ္းလာခဲ့ရာ လံုလွ်င္ၿပီးေရာ ပံုစံမ်ိဳးမဟုတ္ေပ။ ေခါင္းေပါင္းသည္ အဆင္းတန္ဆာ ျဖစ္ၿပီး။ ထို႔ေၾကာင့္ ေခါင္းေပါင္းကုုိ ေသျခာသပ္ရပ္စြာေပါင္းသည္။ ဆံထံုးထံုး၍ေပါင္းေလ့ရွိၿပီး။ ဆံဖားလ်ားခ်ျခင္းသည္ ရွမ္းအယူအဆအရ စုန္း/ ကေဝ ဟုသာ သတ္မွတ္ေလ့ရွိေၾကာင္း သိရပါသည္။

ရွမ္းတုုိ႔သည္ ဗုဒၶဘာသာသက္၀င္ယုုံၾကည္သူမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ နံနက္ ေစာေစာထကာ ကိုယ္လက္သန္႔စင္ၿပီးသည္ႏွင့္ ေခါင္းေပါင္းၾကရသည္။ ဆြမ္း ထမင္းဟင္းခ်က္သည့္အခါ ထမင္းဟင္းတို႔တြင္ ဆံစ မ်ားက်သြားမည္ကို ကာကြယ္လို၍ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုေပသည္။ ေခါင္းေပါင္းသည္ ေခါင္းတြင္ ေပါင္းရုုံမက ကာကြယ္ေရး ပစၥည္း လက္နက္တခုုအျဖစ္လည္း အသံုးခ်တတ္လွ်င္ ဓား၊ ဒုုတ္ လက္မ်ားကဲ႔သို႔ အသံုးခ်ႏိုင္ေၾကာင္း ရွမ္းပညာရွင္တို႔က ဆိုထားသည္။ ထမီလုုံခ်ည္မ်ား/ ဝတ္စားဟန္မ်ား ဆံထံုးပံုမ်ားကုုိ ျမင္ရံုႏွင့္ပင္ ေတာ္၀င္မင္းမ်ဳိးမင္းႏြယ္ သူေဌးသူၾကြယ္ အသက္အရြယ္ အပ်ိဳ / အအို ဆုုိသည္တို႔ကို ခြဲျခားသိႏိုင္ေပသည္။

ကုုိယ့္ထီးကုုိယ့္နန္း ကုုိယ္ပုုိင္စာေပယဥ္ေက်းမူ တုုိ႔ျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီ ေနထုုိင္လာခဲ့ေသာ ရွမ္းတို႔သည္ ဘယ္အရာမွ ၿပီးစလြယ္ မလုုပ္ခဲ့သည္ကုုိ ယေန႔ေခတ္ ရွမ္းလူငယ္တုုိ႔ အတုုယူ လက္ဆင့္ကမ္း ထိမ္းသိမ္းသင့္ေပသည္။ ေနရာတိုင္းတြင္ စည္းစနစ္ရွိသည္ကိုလည္း သတိထားသင့္ေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ စနစ္က်ျခင္းသည္ ရွမ္းဟုေဖာ္ျပဂုဏ္ေဆာင္ ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ မိမိတို႔ရိုးရာဓေလ့သည္ ေအာက္တန္းေနာက္တန္း မက်ေပ။ မိမိတို႔ေၾကာင့္လည္း ေအာက္တန္းေနာက္တန္း မက်သင့္ေပ။ ယေန႔ရွမ္းလူငယ္တုုိ႔ အေျပာအဆို အေရးအသား အဝတ္အစား တို႔ကို သတိထား၍ ျပဳလုပ္ေစခ်င္ပါသည္။

ရွမ္းညီေနာင္အေပါင္းတုုိ႔ တရုတ္ကို နမူနာယူထုုိက္ေပသည္ တရုတ္သည္ ယခင္က ရွမ္းႏွင့္ယွဥ္ၿပိဳင္ဖက္ နယ္လုုဖက္ျဖစ္သည္။ ယခုအခါ ဒံုးပ်ံ ၿဂိဳလ္တုႏွင့္ ကမၻာပတ္ေနသည္ကုုိ မ်က္၀ါးထင္ထင္ျမင္ေတြ႔ ၾကရေပသည္။ သို႔ေသာ္ ဓေလ့ စရိုက္ ရိုးရာမွာမူ လံုးဝ အပ်က္မခံေပ။ ေခတ္နဲ႔အညီ တီထြင္လွ်င္လည္း ရိုးရာကို အေျခခံထားၿပီး တြီထြင္သည္ကုုိ ေတြ႕ရေပသည္။ ယခုေခတ္ ရွမ္းလူငယ္မ်ားလည္း မိမိတုုိ႔ရုုိးရာကုုိ သတိခ်ပ္ကာ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ သင့္ေပသည္။ တရုုတ္တုုိ႔သည္ ေရာက္ေလရာႏုုိင္ငံတုုိင္းတြင္ တရုုတ္မွန္းသိေတာင္ ဆုုိင္သုုိ႔မဟုုတ္ အိမ္တုုိ႔တြင္ တရုုတ္စာအနီ ဒါမွမဟုုတ္ တရုုတ္အထိမ္းအမွတ္ နဂါးပုုံ၊ ျခေသၤ့ပုုံမ်ား လူျမင္သာ ေနရာတြင္ ကပ္ေလ့ရွိၾကသည္။

ယေန႔ ရွမ္းအမ်ဳိးသားတုုိ႔ သည္လည္း အနဲဆံုး မိမိတုုိ႔၏ဓေလ့ ထုုံးစံမ်ားကို သတိရွိစြာဂရုစိုက္ လက္ဆင့္ကမ္း ထိမ္းသိမ္းသင့္ေပသည္။ ကိုယ္မသိလွ်င္ သိသူမ်ားကို ေမးျမန္း၍ နမူနာယူပါ စီစစ္ပါ လက္ခံက်င့္သံုး လက္ဆင့္ကမ္းမွ်ေ၀ပါ။ ငါႏွင့္မတူ ငါ့ရန္သူဟူေသာ အတၱမ်ဳိးထားျခင္းသည္ ဆုုတ္ယုုတ္မူသာ ျဖစ္ေစၿပီး။ အျပဳသေဘာေဆာင္ အမွားေထာက္ျပလာသည္ကို ျပန္လည္ရန္ရွာျခင္း မသင့္ေပ။ အမ်ိဳးခ်စ္သည္က သပ္သပ္ အမွားခ်စ္မိသည္က သပ္သပ္ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း အသိေပးျခင္းျဖင့္ လက္တြဲညီညာစြာ ေရွ႕တုုိ႔တက္လွမ္းၾကရန္ ညီေနာင္တုုိ႔အား တင္ျပရင္း ႏွစ္ေပါင္းေထာင္္ခ်ီ ရွိၿပီျဖစ္ေသာ မိမိတုုိ႔၏ ရုုိးရာအေမြအႏွစ္တုုိ႔ကုုိ မိဖဘုုိးဘြားတုုိ႔မွ ထိမ္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ လာေသာ လူမ်ဳိးေပမုု႔ိ.. ထုုိ႔ေၾကာင့္ရွမ္းဟုုေခၚသည္။

ေဆာင္းပါရွင္- ေဆခမ္းဖ မႏၲေလးတကၠသိုလ္
Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment