ေခမရဋ္မွ ဂုံသွ်မ္းတုိ႔အေၾကာင္း
26.9.2015
ျပည္ေထာင္စုဆုိရွယ္လစ္သမၼတျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အတြင္းရွိ က်ဳိင္းတုံၿမိဳ႕နယ္တြင္ရွိေသာ တုိင္းရင္း သားမ်ားမွာ မ်ားစြာရွိပါသည္။ ၎တုိ႔မွာ သွ်မ္း၊ ဂုံသွ်မ္း၊ လိသွ်မ္း၊ သွ်မ္းတရုပ္(ေခၚ)တုိင္းေန၊ အဲန္၊ ေကာ္၊ လီေဆာ၊ အေခ၊ လြယ္လ၊ ပေလာင္၊ လားဟူ၊ ကြီ၊ ခယ္၀စသည္တုိ႔ျဖစ္သည္။
၎တုိ႔ထဲမွ ဂုံသွ်မ္းတုိ႔၏အေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပလုိက္ပါသည္။လူမ်ဳိးဆင္းသက္လာပုံ တစ္ခ်ဳိ႕ေသာပညာရွင္မ်ားက ဂုံသွ်မ္းတုိ႔သည္ (ဆိ)ပ္ေဆာင္ပန္းနားေဒသ ယူနန္နယ္ေတာင္ပိုင္းမွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု
ယူဆၾကသည္။ တစ္ခ်ဳိ႕ပညာရွင္မ်ားကမူ ဂုံသွ်မ္းတုိ႔သည္ ထိုင္းတရုပ္အႏြယ္၀င္ျဖစ္ ၿပီး တရုပ္ျပည္မွ
ေရႊလီျမစ္ေၾကာင္းအတုိင္း ဆင္းသက္လာ၍ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္လာသည္။ထုိလူမ်ဳိးမ်ားတြင္ သွ်မ္းႏွင့္ကရင္ဟူ၍ ႏွစ္စုကြဲၿပီး သွ်မ္းအုပ္စုမွာ ေဒသကိုလုိက္၍ သုံးမ်ဳိးခြဲထားသည္။
ေရွး မင္းမ်ားအေခၚအရ အေနာက္သွ်မ္း၊ ေျမာက္သွ်မ္း၊ အေရွ႕သွ်မ္းဟုေခၚသည္။ အလယ္သွ်မ္းႏွင့္
အေရွ႕သွ်မ္း သည္ (ဂုံ)လူမ်ဳိးပါ၀င္သည္။အမွန္မွာ ဂုံသွ်မ္းတုိ႔သည္ သွ်မ္းအမ်ဳိးထဲမွေပါက္ဖြားလာေသာလူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးသာ ျဖစ္ပါသည္။ ေနရာေဒသလုိက္၍ အေျပာအဆုိကြဲျပားသြားျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
ထိုကြဲျပားေသာစကားအ ေခၚအေ၀ၚမွာ သွ်မ္းတုိ႔ႏွင့္အဓိပၸါယ္တူ၍ ဂုံစကားသည္ သွ်မ္းတုိ႔ထက္ေပါ့ပါသည္။
ဤသည္ကို လူမ်ဳိးတစ္ မ်ဳိးအေနျဖင့္ သတ္မွတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ က၀ိလကၡဏာသတ္က်မ္းတြင္
က်ဳိင္းေတာင္း၊ က်ဳိင္းတုံၿမိဳ႕၊ မုိင္း လုံ၊ ေမာ္လုံသွ်မ္း(တုိ႔ေက်း)ဟူ၍၎၊ (ကခ်င္ႏွင့္ဂုံျဖဴႏွင့္ျမံဳသထုံသည္
ကေလး)ဟူ၍၎၊ က်ဳိင္းတုံႏွင့္ဂုံတုိ႔ကို ေဖာ္ျပထားသည္။ေနထုိင္ရာေဒသ သွ်မ္းျပည္အေရွ႕ပုိင္း
သွ်မ္းကုိးျပည္၀င္ က်ဳိင္းတုံနယ္၌ အမ်ားဆုံးေနထုိင္ၾကသည္။ဂုံတုိ႔က က်ဳိင္း တုံကို ေခမရဋ္ထုိင္းဟုေခၚသည္။ ဂုံျပည္ဟူ၍လည္း ေရးသားသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သံလြင္ျမစ္ အေရွ႕ဖက္ကမ္း တြင္ ေနရာအႏွံ႔အျပား
ေနထုိင္ၾကသည္။
ဘာသာစကားႏွင့္စာေပ
ဘာသာစကားမွာ သွ်မ္းဘာသာစကားျဖစ္ေသာ္လည္း သွ်မ္းဘာသာစကားထက္ အသံေပါ့ပါသည္။ တစ္ခ်ဳိ႕ေသာ အေခၚအေ၀ၚ အနည္းငယ္သာ ကြဲျပားသည္။ ဂုံသွ်မ္းတုိ႔သည္ ကိုယ္ပုိင္စာေပရွိခဲ့သည္မွာ
ႏွစ္ ေပါင္း ရာေပါင္းမ်ားစြာက ရွိခဲ့သည္။ ဂုံစာမွာ သရ(၈)လုံး၊ ဗ်ည္း(၃၃)ရွိ၍ ျမန္မာစာႏွင့္ဆင္သည္။
ဂုံစာတြင္ ပါဠိအနက္အဓိပၸါယ္ေ၀ါဟာရမ်ား အျပည့္အစုံပါေသာ ပိဋကတ္သုံးပုံလည္း ရွိပါသည္။
အေရးအသားမွာ အ မ်ဳိးမ်ဳိးရွိသည္။
၎တုိ႔မွာ
(၁)ပါဠိေရးနည္း၊ (၂)သီခ်င္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေရးနည္း၊ (၃)(ဆံမ္း)ေခၚဘုရားစာေရးနည္း ႏွင့္ရုိးရုိးစကားေျပေရးနည္း ရွိသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေပရြက္ေပၚတြင္ ကညစ္ျဖင့္ ေရးေသာ ဘုရားစာေရး နည္းမွာ အမ်ားဆုံး
အသုံးျပဳသည္။ ဤေရးနည္းမ်ဳိးသည္ ဇာတ္ေတာ္ႀကီးဆယ္ပါးအေၾကာင္းမ်ားသာ ေရးသည္။
သီခ်င္းေရးနည္းမ်ားမွာ -(၁)မတ္ေခၚသီခ်င္းေရးနည္း၊
(၂)ေဆား...ေခၚသီခ်င္းေရးနည္း၊
(၃)(ဆိန္)ေခၚသီခ်င္းေရးနည္းႏွင့္၊
(၄)ကပ္ကုိင္လပ္လုိင္ေခၚကဗ်ာေရးနည္းတုိ႔ ျဖစ္သည္။
ဤသီခ်င္းမ်ားသည္ (မတ္)ႏွင့္(ေဆာ)ေရးနည္းသည္ အႏုဆုံးေရးနည္း ျဖစ္သည္။ သမီးရည္းစားစာကို
ဤေရးနည္းျဖင့္သာ ေရးၾကရသည္။
ဆင္ယင္ထုံးဖြံ႔မႈ အမ်ဳိးသား၏ဆင္ယင္ထုံးဖြဲ႔မႈမွာ သွ်မ္းတုိ႔ႏွင့္တူသည္။ ေရွးအခါတြင္ ဂုံသွ်မ္းတုိ႔၏ေဘာင္းဘီဂြသည္ ဒူးေအာက္၌ ရွိသည္။ အမ်ဳိးသမီးတုိ႔၏ဆင္ယင္ထုံးဖြဲ႔မႈမွာ သွ်မ္းအမ်ဳိးသမီးႏွင့္ဆင္တူေသာ္လည္း
ဆံပင္ ထားပုံမွာ ျခားနားသည္။ ဂုံဆံထုိးဟုေခၚေသာ ထိပ္တည့္တည့္ထားသည့္ကြင္းပါေသာ ဆံထုံးထုံးၿပီး
ေရႊျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ပန္းပြင့္သဏၭာန္စုိက္ထုိးေလ့ရွိသည္။ အက်ႌမွာ ထုိင္မသိမ္းအက်ႌကဲ့သို႔ ကိုယ္ၾကပ္ရင္ဖုံး အက်ႌျဖစ္သည္။ ထမီမွာ ဆိန္လိေခၚ သွ်မ္းထမီမ်ားသာ ၀တ္ဆင္ၾကသည္။ အဓိပၸါယ္မွာ လုိသွ်မ္းထမီဟုအ ဓိပၸါယ္ရပါသည္။ ေရွးေခတ္အမ်ဳိးသမီး အေႏြးထည္မွာ ေရွ႕ဖုိးထုိင္မသိမ္း အေတာင္ေကာ့ မွန္ကူကြက္အ တြင္း၌ ၀ါဂြမ္းခံခ်ဳပ္ထားေသာ အေႏြးထည္၀တ္ဆင္ၾကသည္။ယုံၾကည္ကုိးကြယ္မႈ ဂုံသွ်မ္းအားလုံးတုိ႔သည္ ဗုဒၶဘာသာကုိသာ အထြဋ္အျမတ္ထား၍ ယုံၾကည္ကိုးကြယ္ၾကသည္။ တစ္ မူးရလွ်င္
တစ္ပဲလွဴေသာလူမ်ဳိးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အလွဴအတန္းကို အလြန္ရက္ေရာေသာ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး လည္း
ျဖစ္သည္။ ရြာေစာင့္နတ္၊ ေညာင္ေစာင့္နတ္၊ အိမ္ေစာင့္နတ္ စသည္တုိ႔ကို ယုံၾကည္ကိုးကြယ္ၾက သည့္
လူမ်ဳိးလည္း ျဖစ္သည္။
Shan Fashion
0 comments:
Post a Comment